Friday, December 3, 2010

Andai Itu Takdirnya

"ayu, mari tolong ibu sapu daun2 kering nih.. ibu nak ke belakang sekejap.." laungan ibu dari halaman rumah membuatkan aku yang sedang mengelamun tersentak..

aih, ibu nih.. terkejut aku dibuatnya... ngomel aku sorang2 sambil mengemas kotak2 yang aku punggah tadi..

"ye ibu, nanti ayu turun.." balas aku supaya ibu tidak laung nama aku lagi sekali...

"tu penyapu ada kat tepi pokok tuh, tolong sapukan kejap, ibu nak ke belakang..."

"ye lah bu.. ayu tolong ibu ye" sambil tersenyum memandang wajah manis ibuku...

********************

selepas makan malam.. aku terus masuk bilik aku dan menutup pintu serta menguncinya.. aku tak mahu diganggu oleh sesiapa pun terutama adik aku... pantang betul kalau nampak aku masuk bilik nih.. mesti saja nak mengikut, kalau duduk senyap2 tak pa lah juga.. nih segala apa yang ada dalam bilik nak dipunggah... ergh...

"ayu... awalnya nak tidur..." tegur ibu sebaik sahaja mendengar bunyi pintu bilikku dikunci..

" tak lah bu, ayu nak rehat2 saja.. ayu tak nak adik ganggu.. kalau ibu nak apa2, ibu panggil ayu ya..." balas aku menghilangkan rasa curiga ibu....

sebenarnya aku ingin punggah kembali kotak2 yang aku punggah siang tadi.. kotak yang berbalut dengan pembalut yang berwarna merah hati itu aku telah simpan selama 5 tahun.. isinya adalah kenangan aku bersama amirul. Amirul Afiq, seorang insan yang telah banyak berkongsi suka duka bersama aku.. walaupun telah 5 tahun kami berpisah, aku masih lagi sayangkan dia.. namun telah tertulis takdir untuk aku berpisah dengannya... aku redha...

8 tahun yang lalu, aku telah berkenalan dengan seorang lelaki yang bernama amirul.. seorang lelaki yang peramah, pemalu, sopan... pertama kali aku berjumpa dengan dia, sudah timbul satu perasaan suka kepadanya..namun semua itu aku ketepikan, kerana tujuan aku ke sini adalah untuk menuntut ilmu... amirul merupakan rakan sekelas aku sehinggalah kami habis belajar... sepanjang perjalanan hidup sebagai seorang pelajar, aku tak pernah langgar janji aku untuk menunaikan hasrat ibuku supaya belajar dengan bersungguh2.. sejak kematian ayah, ibu mengharapkan aku untuk membantu kami sekeluarga pada masa akan datang.. jadi aku tak nak patahkan harapan ibu aku dan akan berusaha sebaik mungkin...

pengenalan aku dengan amirul amatlah singkat, kami berkenalan semasa minggu orientasi memandangkan amirul merupakan ahli kumpulan aku.. jadi lagi mudahlah untuk kami berjumpa dan bertegur sapa... pengenalan yang singkat itu sungguh bermakna.. amirul seorang lelaki yang baik budi bahasa, menjaga setiap patah kata yang diucapkan.. bukan dengan aku sahaja..malah dengan rakan sekelas yang lain pun sama.. sebab itu lah amirul ramai peminat... namun dia tak pernah bersikap seperti lelaki2 lain yang suka melayan karenah2 perempuan... itulah sebabnya hati aku boleh tertarik dengan amirul.. namun sekali pun tak pernah kuungkapkan kepadanya.. sebagai tanda kenangan.. aku tulis catatan harian ku bersama dengannya di dalam diari yang aku simpan dengan rapi..

sepanjang kami sekelas, banyak pengalaman yang telah aku lalui.. amirul merupakan sahabat yang sentiasa ada untuk menasihati aku di kala aku sedih, runsing, kecewa.. malah di kala aku gembira dia juag turut tumpang gembira.. dia memang seorang sahabat yang baik.. tetapi hatiku ini telah tersilap tafsir atas kebaikan yang amirul berikan.. hatiku menjadi resah jika tidak bertemu dengannya walaupun sekejap.. masa tu, aku memohon kepada tuhan agar hilangkan segala perasaan yang bermain di hati aku.. namun suma tuh tak berjaya.. tapi aku berjanji yang aku takkan sesekali menghancurkan hasrat ibu aku.. aku menahan hati dan perasaan aku selama 3 tahun aku bergelar seorang pelajar... namun, aku tidak menyangka yang perkara seperti ini akan terjadi..

********************

"ayu, boleh saya pinjam nota yang pensyarah bagi tadi??"

"owh, boleh2.. sekejap ya...nah, ada kat dalam buku nih.."

"esok saya pulangkan ye.. terima kasih.."


********************

" ahhh.. lega nya harini prof lepas balik awal... ayu, kau nak ikut aku pegi cafe tak??" soal jue kepada aku...

" aku malas lah.. aku nak terus balik nih... "

" ala.. teman lah.. aku lapar nih.. dari pagi tadi aku tak makan..."

"ye lah2.. cepat sikit..."

"jom!! ala.. jangan lah muncung sampai aku leh sangkut baju kat mulut kau tuh..." tegur jue sambil tergelak tengok mimik muka aku..

"ayu! ayu!! tunggu kejap!!..." suara amirul yang memanggil nama aku...

" hah, apa dia??"

" nih.. dah lupa ka?? buku nota yang saya pinjam semalam.."

"owh, ok.. dah salin habis ka?? "

"dah2..terima kasih ya ayu.."

"ok..sama2... nak ikut sekali ke cafe??"

"owh..tak apa lah...saya ada hal lain... assalammualakum.."

"ye lah.. waalaikumsalam.."

"eh.. asal si amirul tuh.. tergesa2 sangat.. nak buang air kew??" soal jue dengan muka selamba

"ish kau nih.. biar lah dia.. hah.. jom.. tadi nak pegi cafe kan.. cepat...."

********************

"alamak.. esok ada kuiz lah.. aku tak baca buku lagi nih..." ngomel aku sorang2..

terus aku punggah beg nak cari buku nota yang amirul pinjam sebab nota semua ada dalam buku tu..

"hah!! ada pun... "

sedang aku belek2 buku tu... tiba2 sekeping sampul jatuh dari celah buku nota tersebut..

"eh?? sampul apa pula nih?? bila pula aku nak pos surat?? entah2 amirul punya kot??"
aku menggaru kepala yang tidak gatal dan terlihat sesuatu..

"kepada Nurhidayu Salleh"

"eh.. aku punya?? "

aku buka sampul surat tuh dan lihat isinya..

ayu,

surat nih amirul tulis untuk ayu.. amirul sengaja memberi alasan untuk meminjam buku ayu semata2 nak selitkan sampul ni.. amirul tak berani nak berdepan dan bagi surat ni pada ayu.. mesti ayu terkejut bila terbaca surat ni kan..

ayu, sebenarnya.. amirul dah lama sukakan ayu.. cuma amirul rasa amirul mungkin tak layak tuk katakan suma ini kepada ayu.. ayu lawa, pandai, sopan.. amirul pula cuma lelaki biasa sahaja.. ayu, amirul minta maaf kalau ayu tak suka dengan cara amirul menulis surat macam ni.. mungkin bagi ayu, amirul tak layak tuk ayu..

amirul mula jatuh hati pada ayu masa kita sama2 dalam satu kumpulan waktu orientasi dulu.. tapi tak mungkin amirul nak luahkan hasrat hati sedangkan kita baru sahaja kenal.. nanti ayu fikir amirul nih bukan2 pula.. amirul dah lama pendam rasa hati ini.. memandangkan ini sem terakhir kita kat sini.. amirul nak luahkan segala2nya pada ayu sebelum terlambat.. mungkin ayu tak dapat nak menerima amirul.. tetapi amirul rasa tenang setelah luahkan semua nih sebelum kita berpisah...

ayu, amirul minta maaf kalau surat ini membuatkan ayu runsing dan sakit hati.. kalau ayu sudi menerima amirul,kita akan bertemu di tempat kita biasa lepak dengan kawan2 esok tengah hari.. tetapi kalau ayu tak sudi menerima amirul.. ayu anggap sajalah ayu tak pernah baca surat ini dan kita berkawan seperti biasa...
amirul



Ya ALLAH, tuhan sahaja yang tahu akan perasaan gembira di hatiku ini.. aku tak sangka bahawa amirul juga mempunyai perasaan yang sama seperti aku.. terima kasih YA ALLAH kerana KAU telah memberikan yang terbaik untuk aku...

********************

keesokkan harinya.. seperti yang dijanjikan.. aku akan bertemu dengan amirul di tempat biasa kami lepak... di dalam kelas aku hanya tersenyum melihat amirul, begitu juga dengan amirul.. selesai menjawab kuiz, aku lihat amirul sudah keluar dari kelas.. mungkin dia malu untuk berdepan dengan aku... aku berjalan dengan hati yang gembira sehingga lah sampai ke tempat yang dijanjikan... namun aku tak kelihatan kelibat amirul.. sedangkan sudah tengah hari.. aku menanti amirul di kerusi batu dengan hati yang gembira..

"mungkin amirul malu..." bisikku dalam hati....

setelah sejam menunggu amirul, masih lagi tak muncul2..

"amirul mempermainkan aku ka?? "
"amirul mahu menguji aku ka??"

macam2 persoalan yang timbul di kepala.. aku merasakan yang aku telah dipermainkan.. kenapa amirul sanggup buat macam ni?? menyesal aku menaruh harapan dan terhegeh2 menagih cinta orang yang tak sudi.. dengan wajah yang hampa aku berjalan pulang ke asrama.. sewaktu aku berjalan sorang2.. kedengaran suara dari belakang menghampiri aku...

"ayu!! ayu!! tunggu kejap!! ayu!!..." bukan suara amirul, tetapi suara daus sahabat amirul..

" kenapa??" soalku yang melihat daus tercungap2 mengejar aku dari belakang...

"mirul..mirul.. dia...... "

"kenapa dengan amirul?? cepat lah cakap..."

"mirul kemalangan masa nak lintas jalan ke kedai seberang..."

YA ALLAH... dugaan apa yang KAU berikan ni?? semalam baru sahaja kau titikkan perasaan gembira dalam hati ini.. tapi kenapa YA ALLAH..kenapa hari ini KAU menarik segala nikmat gembira itu???

amirul kemalangan kerana ingin ke seberang untuk mengambil bungkusan hadiah yang telah dipesan.. khas buat aku... tetapi, malang tidak berbau..

air mataku berguguran dan segera bekejar ke hospital... amirul dalam keadaan kritikal kerana darah nya banyak kehilangan...aku tak henti2 menangis dan memohon ALLAH selamatkan amirul... namun, ALLAH sayangkan amirul lebih dari aku sayangkan dia...

********************
aku mengesat air mata aku dan mengemas kembali kotak tersebut di atas almari.. sudah 5 tahun kenangan aku bersama amirul masih lagi aku simpan.. dan di dalam kotak tersebut ada sepucuk surat yang tertulis untuk AMIRUL AFIQ....

18 comments:

fara-lala said...

eh ,nie cerpen yg awk buat ea..?
best sgt2!
mmg berbakat lah..
suke bace.. :)

misz nana said...

hehe.. yup2.. sesaja ja.. thnx ya :)

cik ungu said...

wah ! boleh jual novel eh ? (: btw , nice blog u hv (:

misz nana said...

hehe.. x de lah.. saja isi masa lapang..

s.u.h.a said...

awk patut buat novel la. this is a compliment.

♥misz nana♥ said...

hehe.. thnx2.. tengok lah lau ada masa..

nurul atikah mohd roslan said...

nice story.. luv to read it... tulis ag eh??

♥misz nana♥ said...

atikah: hehe.. insyaallah... :)

anyway thnx ya

storyfromme said...

ade bakat!try la bukukan hasil karya u ni.insyAllah buku u laris.good luck ye dear :)

♥misz nana♥ said...

storyframe: erk? nana tak pernah terpikir lak.. huhu.. besa2 ja citer nih.

HaNiEeZ said...

best!

♥misz nana♥ said...

Haniez: thnx ya :D

storyfromme said...

best la tapi sedih :(

♥misz nana♥ said...

hehe.. ye ker sedih..

Cahaya... said...

suke bace cerpen or novel..wat la lagi tapi try wat happy ending..bosan la sedey je..tapi tak dinafikan awk berbakat..keep it up.. ^__^

Syasya Acing Mitchy said...

huhuhu :'( nangis jew masa bace crite ni ~

nyway, kippidap sis ^^

♥misz nana♥ said...

cahaya: hehe.. berbakat ker? saja2 ja isi masa lapang.. thnx for reading n comment :)

♥misz nana♥ said...

syasya: haha..sampai nanges yer... huhu