Monday, May 23, 2011

Cintaku di Cafe #1

"di mana.. di mana... di mana aku harus mencari cinta sejati..." nyanyiku sekuat hati sehingga lupa yang kawan serumahku ada dalam bilik..

"woi.. woi.. angau apa kau nih? YA ALLAH.. bawa mengucap.. apa lah.." tegur kawan aku, ayu ketika melihat aku melalak sekuat hati..

"oppss.. sori..." sambil menutup mulut...

haih..itu lah hobiku, hari-hari menyanyi lagu jiwang.. melayan perasaaan.. berkhayal menemui jejaka idaman aku.. wallah.. memang best lah wa cakap lu... erk terlebih berangan pula.. sebelum tuh, aku nak perkenalkan diri aku.. nama aku zulaiha binti hashim.. nama ringkas aku zue.. aku merupakan pekerja di sebuah cafe yang bernama D'Lagenda.. umur aku tahun nih dah 23 tahun, tapi masih belum berpunya.. terasa sepi pula diri ini.. hmmm.. sebab tu lah aku suka berangan, mana taw leh jumpa orang yang aku idam-idamkan tu.. alangkah bahagianya hidup.. awwww!!

**********

"zue..zue.. cepat bangun..dah lewat dah ni.."

"apa yang kau bising2 nih ayu.. biarlah aku nak mimpi indah ni.."

"woi.. zue.. bangun lah.. kau tak nak pergi keja ke?"

"isshhhh... diam lah ayu... jangan kacau aku..."

tak boleh jadi si zue nih..(bisik ayu sendirian)

"woi..woi.. kau gila ke ayu? apasal kau simbah air kat aku?"

"hah.. bangun pun kau.. kau tanya aku kenapa? kau tengok jam ko dah pukul berapa?"

"arghhh!!! dah pukul 8 pagi... apasal kau tak kejutkan aku? dah lewat dah ni.."

aku terus mencapai tuala dan menuju ke bilik mandi.. dalam hatiku memikirkan nasib yang bakal menimpa aku bila aku sampai cafe nanti, terpaksalah aku memberi alasan dekat bos aku yang macam singa jantan tu.. aduyai.. nasib badan... redha ja la..

************

"hai, awal kamu masuk kerja hari ni?"

"erm... maaaaaaffff kka..kkaann saya bos.. saya terbangun lewat.."

"bagus punya alasan kamu bagi...dah masuk buat kerja.. lagi sekali kamu lewat, kamu tahu lah apa akibatnya.."

"baik bos.. terima kasih bos..."

arghhh.. pagi2 dah potong mood aku.. dah lah kena marah dengan bos.. motor skuter aku pula buat hal.. boleh pula mati enjin tengah-tengah jalan tadi.. hampeh betul... buat malu aku ja.. sekarang nih aku terpaksa mengadap karenah pelanggan pula.. apa la nasib aku harini.. dugaan.. dugaan...

" may I take your order please.."

" emmm.. please give me a cup of coffee.."

"that's all ?"

"ermm.. yes.." ketika itu lelaki yang aku mengambil pesanan mendongak kepala dan melemparkan senyuman pada aku..

*ahhh.. terasa mahu jatuh pengsan.. siapa la mamat hensem ni? MasyaAllah.. indahnya paras rupa dia.. sopan santun pula tuh.. *

aku melangkah kaki untuk menghantar pesanan yang mamat tuh pesan tadi.. mamat tadi tengah membaca surat khabar.. aku harap dia tak nampak lah yang aku tengah usha dia..

" your order.. please" sambil meletakkan secawan coffee atas meja.. dan sekali lagi mamat tu dongakkan kepala sambil senyum pada aku.. dan lagi sekali aku terasa mahu pengsan...

dari jauh aku perhatikan mamat tuh.. kalau lah aku dapat ngorat mamat tuh.. konfirm aku tak lepas dah.. boleh lah berlagak sikit dengan si ayu.. (berbisik sendirian)

"aih.. yang kamu ni buat apa tercegat kat sini? masuk dalam buat kerja! "

"erk...ok bos!"

ergh! bos ni kacau betul la, tengah aku syok-syok ni lah dia nak jerkah kat aku.. apa punya bos daa.. terpaksa lah aku batalkan hajat nak usha mamat tu.. sekali sekala sempat juga jeling... lebih kurang 30 jam minum kopi sambil baca surat khabar, mamat tadi bangun dan ke kaunter bayaran.. masa tu aku terlihat di pakaiannya ada nametag yang terulis nama imran.. wow! sedapnya nama dia.. imran dan zulaiha.. sweetnya nama tu.. tapi, mamat tuh nak datang lagi ke kafe nih.. hancur lah harapan aku kalau ini kali terakhir aku melihat dia... hmmm

************

"Imran oh imran.. sudikah awak menjadi kekasih saya?"

"mulalah dengan berangan kau tu zue..."

"ala.. biarlah aku.. kau buat je la kerja kau.. "

"eh.. siapa si imran yang kau sebut tuh?"

"eheh... adalah.. tak nak bagitahu kau... dia lah my love.. mmmuuuaaahhh!!"

"eeee.. geli aku dengan kau nih.. jangan nak perasan la.."

"eh.. betul la.. kau jeles lah tu.. dia hensem tau.."

"hmmm.. apa-apa ja lah cik zue woii.,daripada melayan kau, baik aku siapkan kerja aku ni.."

malam itu aku mula tak boleh tidur membayangkan muka si imran yang tampan, bergaya pula tu.. tapi... mesti dia sudah berpunya.. mesti punya lah.. orang hensem, bergaya, sopan santun, pasti ramai yang minat dan pastinya dia sudah berpunya.. ouh tidak! (keluhku sendirian)

10 comments:

rebecca melessa said...

ada bakat jadik penulis cerpen yang berjaya ni!keep it up ^^

http://bloknoktah.blogspot.com/2011/05/movie-cartoon-yang-super-besti-want.html

♥misz nana♥ said...

hehe.. thnx2!! :)

Budak Botak said...

He3, nice2..

Entry terbaru -> Ini Jadinya Kalau Tak Belajar Jawi... (",)

.fariza. said...

all the best.
da bakat ni. :D

♥misz nana♥ said...

budak botak : thnx !

♥misz nana♥ said...

fariza : hehe.. thnx ya.. saja ja berkarya :D

Liza Adi said...

best....tq

Hai,singgah dari segmen abang ben..

jenguk2 lah selalu blog saya.
http://asmiza-handmadejewelry.blogspot.com/

azu said...

mesti best kalo diselit cintaku di sekolah! so sweet!singgah2 ye.tq
http://azumie.blogspot.com/

♥misz nana♥ said...

azu: nanti nana try cari idea pasal cintaku di sekolah.. hihi ;p

Encik Atan said...

hero dia mesty hensem kn.....hhahha